Klantervaringen

Aanbevelen

Wij willen onze waardering uitspreken over de professionele aanpak, samenwerking, klantgerichtheid en de zorgvuldige uitvoering en de gedegen aansturing van alle betrokken partijen. Graag bevelen wij u Temebel aan als onderhoudsbedrijf. Sité Woondiensten, Theo Reijnders
 

Alle diciplines

Temebel is een middelgrote aannemer welke alle disciplines in huis heeft om onderhoud en serviceonderhoud uit te voeren, maar zeker ook grotere renovaties kan uitvoeren en begeleiden. Wij ervaren Temebel als een uitvoerder waar ‘’woord is woord’’ hoog in het vaandel staat en zij streven ernaar de klant Koning te houden. Colliers, Commercial Real Estate
 

Korte lijnen

Al meer dan 26 jaar Betrouwbaarheid, Vakmanschap en plezierig contact met korte lijnen met zowel directie, secretaresses als schilders. Toon Maarse, Azora
 

Lekkage

"Temebel bedankt! Na 10 jaar problemen met lekkage met onze draai-kiep ramen op de zolderverdieping door het regenwater, heeft Bram Aaldering dé oplossing gevonden. Door (ogenschijnlijk simpel) aluminium strips te monteren aan de onderkant van het raam is de lekkage volledig opgelost. Ook zijn de ramen gelijk van nieuwe kitranden voorzien. Vakwerk: snel en betrokken gereageerd, adequate en eenvoudige oplossing voor relatief weinig geld. Ik kan de dienstverlening van Temebel nu uit eigen ervaring aan iedereen aanbevelen!" Ronald Treijtel (Collin Crowdfund) te Ruurlo
 

Temebel in de media

Temebel heeft deelgenomen aan de leergang RGSiO van Pioneering.

Temebel heeft deelgenomen aan de Pioneering leergang Resultaatgericht Samenwerken in Onderhoud. Deze manier van werken leidt tot een efficiëntere samenwerking tussen vastgoedbeheerders, zoals woningcorporaties, gemeenten en vastgoedonderhoudsbedrijven. Het resultaat: lagere proceskosten, kortere doorlooptijden en grotere tevredenheid, zowel bij de eigenaar als bij de bewoners.

De praktische verhalen van woningbouwcorporaties die al werken met deze methodiek zijn erg zinvol gebleken. Met name de implementatie en de verandercultuur in het bedrijf heeft hen wel inzicht gegeven hierbij wordt benadrukt dat er in de keten samengewerkt kan worden, maar dat dit wel in alle lagen van de organisaties zal moeten gebeuren om het uiteindelijk te laten slagen.

Wanneer er een doel gerealiseerd dient te worden komen de mooiste dingen na voren. Alle ketenpartners hebben hun eigen inbreng en leveren daarbij hun kennis en expertise. We hebben geleerd dat je een aantal dingen ook los moet kunnen laten omdat een ketenpartner nou eenmaal meer verstand van zijn discipline heeft. Alleen ben je sneller, maar samen komen we verder! Als team zoeken we de grenzen die de opdrachtgever heeft gesteld, daardoor kunnen we een eindproduct bieden die voor alle partijen passend is. De opdrachtgever wordt bij deze manier van werken dan ook niet verrast door het eindresultaat: Hij is namelijk al in een voortraject en bij de uitvoering betrokken.

pioneering

Duurzaam ondernemen

Temebel Vastgoedonderhoud beschikt over een aantal bedrijfsauto die rijden op Groengas. Bij temebel staat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel.

Zo wordt, waar het kan, gewerkt met FSC gecertificeerd hout, wordt afval op duurzame wijze gescheiden voor hergebruik en wordt nu dus ook bespaard op het verbruik van fossiele brandstoffen. Een auto op Groengas spaart het milieu enorm en bij het rijden merk je geen enkel verschil tussen rijden op reguliere brandstoffen of op Groengas.”

Gewoon aan de pomp

Groengas is biogas dat door energiebedrijf Essent wordt opgewaardeerd, totdat het aardgaskwaliteit heeft. Onder andere Kuster Olie in Doetinchem verkoopt de brandstof vervolgens aan de pomp. Temebel sluit zich middels dit initiatief aan bij een toenemend aantal ondernemers uit de Achterhoek, die heel bewust ingaan op deze duurzame ontwikkeling.

koe

RGS: 20 jaar vastgoedonderhoud

Wooncorporatie Wonion startte enkele jaren geleden een samenwerkingsverband voor planmatig onderhoud met vier regionale vastgoedonderhoudsbedrijven: Temebel Vastgoedonderhoud B.V. Lenferink, Burgers van der Wal en Rudie Jansen. Ze kwamen samen een integraal onderhoudsscenario overeen voor twintig jaar. Op een seminar deelden zij hun voorlopige ervaringen met andere regionale bedrijven.

 

Rond de zestig regionale bedrijven uit vooral de schilders-, bouw- en installatiesector woonden het seminar ‘ResultaatGerichtSamenwerken (RGS), een reis met sterke tussenstops’ bij in Varsseveld. De organisatoren – wooncorporatie Wonion en vier regionale vastgoedonderhoudsbedrijven – belichtten hier de voordelen van hun RGS-traject en ook de voorwaarden om een dergelijke samenwerking te laten slagen.

De dagvoorzitter hield de aanwezigen voor dat veel wooncorporaties financieel de broekriem moeten aanhalen. Een aantal zet daarom bij onderhoud in op maximale prijsconcurrentie in een slechte markt. Gelukkig kiezen steeds meer corporaties voor samenwerkingsverbanden met onderhoudsbedrijven. In deze situatie maakt de corporatie optimaal gebruik van de kennis van uitvoerende bedrijven en kruipt het zelf in de rol van regisseur.”

 

Bezuinigen

Barend Wassink, coördinator vastgoedbeheer bij Wonion, gaf daarna tekst en uitleg over hun huidige RGS-aanpak. “Onze afdeling werd bijna vijf jaar geleden van hogerhand verzocht om structureel 8 procent te bezuinigen op het planmatig onderhoud aan onze 4.000 woningen in de gemeente Oude IJsselstreek. Wij besloten deze handschoen op te pakken en gingen in gesprek met de zeven vastgoedonderhoudsbedrijven die tot dan toe altijd, volgens de traditionele manier van aanbesteden, het onderhoud voor ons uitvoerden. Dat was niet meer efficiënt. Er werd veel dubbel werk verricht. Wij wilden graag naar een andere, meer resultaatgerichte aanpak.”

 

Nadat de zeven onderhoudsbedrijven middels een voorbeeldcase konden laten zien wat ze in huis hadden, selecteerde Wonion uiteindelijk vier partijen om hier een samenwerkingsverband mee aan te gaan: Temebel Vastgoedonderhoud B.V. (Doetinchem) Burgers van der Wal (Doetinchem), Lenferink Schilders (Wehl) en schildersbedrijf Rudie Jansen (Ulft).

Men kwam een integraal onderhoudsscenario overeen voor een periode van twintig jaar. De vier onderhoudspartijen verzorgen daarbij het gehele proces: van opname, uitvoering, monitoren tot rapportage aan Wonion. “Wij spelen alleen nog een rol aan het begin en het eind van het proces. Bij het vastleggen van de prestatie-eisen en de controle daarop”, aldus Wassink.

 

Winst

Anno 2016 is de tussenbalans van de vijf betrokken partijen over hun RGS-traject positief. “De tijd en het geld dat wij eerder kwijt waren aan het binnenhalen van aanbestedingsopdrachten, kunnen we nu steken in innovatie. Bovendien leren wij als bedrijven van elkaar. Waar de één voorop loopt in contact met bewoners, loopt de ander voorop in een goed afgestemd proces. “We werken nu met eenheidsprijzen, hanteren een uniforme inspectiemethodiek én documentatie, hebben een gezamenlijke jaarplanner en zorgen voor een gelijkmatige verdeling van de werken onderling. De komende tijd blijven we samen innoveren in dit RGS-traject.”

 

Volgens Wassink zit het voordeel voor de onderhoudsbedrijven met name in de zekerheid van werkopdrachten. Het voordeel voor Wonion zit in lagere onderhoudskosten en een constante kwaliteit. “Wij hoeven niet meer continu mee te denken over elke klus. Die verantwoordelijkheid ligt volledig bij de onderhoudspartners. Zij kijken nu bovendien kritischer naar wat nodig is en kunnen elkaar aanvullen waar nodig.”

 

In vergelijking tot de begroting die er lag, op basis van de meerjaren onderhoudsbegroting met de oude manier van aanbesteden, heeft Wonion op het schilderwerk nu al 19 procent op de directe onderhoudskosten bespaard. “Daarnaast besparen we 30 procent op interne kosten, zoals personeels- en advieskosten”, aldus Wassink. “Het schilderonderhoud hebben we nu op orde. We willen nu naar een dergelijke RGS-aanpak voor de gehele buitenschil en zijn inmiddels in zee gegaan met twee dakbedekkingsbedrijven en een voegbedrijf.”

wonion1